среда, 20. октобар 2010.

STAFFORD SHOW, 2010 @ The Vintagent




Октобарски мото скуп на Стафордском сајмишту је увек највећи скуп старих мотора у Енглеској, са десетинама присутних клубова, рестаурираних машина које се такмиче да привуку пажњу посетилаца, Зид Смрти, и као и увек , велика Бонамова аукција као завршна приредба у недељу.



Било је неочекивано задовољство што сам успео и ове године да га посетим, и док сам овај пут био више у елементу да нешто продам него да купим, ипак је било забавно лутати између бескрајних редова тезги различитих произвођача опреме и делова, како унутра тако и напољу, фотографисање, налетање на старе пријатеље и познанике.




Стандардна посета је око 60.000 посетилаца
са картом (10₤ = 11,5€), а пошто је био леп дан, многи су дошли мотором на скуп. Ствара се прилична гужва у 3 велике хале у којима се налазе комерцијални штандови и велики спонзорски павиљони (иначе клубови се такмиче за најбољи штанд), али најбоље од свега је што се на скупу може видети гомила ствари које се не могу видети на другом месту, тако да је вредело гурати се са „рајом“. Уколико желите да пазарите нешто стварно јефтино или да пронађете неке ретке комаде, морате доћи дан раније и цењкати се са продавцима док се још распакују.




Већина ВИП-оваца из света британских старих мотора циркулише, потписује књиге или се мува у великој Бонамовој хали, у ударно време, јер је улаз ограничен на оне који имају спацијалан каталог, или га купе на лицу места за (20₤), тако да је то једино место на ком нисте пригњечени као сардине у маси посетилаца.




Бонамове аукције увек укључују и неколико специјалних машина, а пар их је достигло и моју „Топ 20“ листу највећих аукцијских цена ; велики Zenith Brooklands racers, Series 'A' Vincent twins, Brough SS100s, итд. Ове године у центру пажње је била значајна колекција ручних радова Helmut Fath's , укључујући и УРС са бочном приколицом(URS sidecar outfit)  двоструког светског победника , ГП Сили-а(GP Seeley-framed racer ) са Колином Силијем (Colin Seeley )лично , са дохц 4 цилиндричним агрегатом и директним убризгавањем. Сили је био присутан и радо је одговарао на питања везана за мотор...а добили смо и пар одговора „не баш за јавност“, о изгуривању са стазе од стране других такмичара на Белгијском ГП-у 60-их.




Фатова прича заслужује више простора, али укратко, био је бриљантан инжењер који се спацијализовао за тркаче са бочном приколицом, користећи у почетку БМВ Ренспорт агрегате. После освајања светског шампионата 1960, страшна несрећа у којој су БМВ-ове виљушке пукле склониле су га са стазе на неколико година док се опорављао од повреда. Када је био спреман да се врати на стазу 1966, БМВ није био задовољоан са Фатом, јер су они окривљени за несрећу, и одбијају да му испоруче агрегат.




Као у епу Давида и Голијата, Фато одлучује да направи свој агрегат и шасију за свог тркача, одлучујући се за дизајн сличан МВ Агустијевој и Ђилериној дохц четворци, коју је назвао УРС, по селу Урсенбах где се родила идеја о сопственом мотору. Његов агрегат је имао доста проблема у прве две године развоја, али 1968. уместо карбуратора уграђује директно убризгавање и граби Светски Шампионат за Приколичаре БМВ-у испред носа и то на мотоциклу сопствене израде. Фато се опет слупао 1969. , па је спонзорисао Horst Owesle / Peter Rutterford на УРС-у, и освојио шампионат поново у 1971. Бонамова аукција укључује и гомилу резервних делова, одливака, алата, довољних да се направе још неколико УРС агрегата од 500 и 750 кубика.




Такође сам имао прилику да разговарам са Мајком Џексоном (Mike Jackson ), бившег
Norton-Villiers-Triumph , који је помогао у изради ових двотактних ендуро машина, сада су раритет, и напредни у класи „'street scramblers'“, поседују добар јапански агрегат у управљивој шасији.




Врхунац многих великих мото скупова у Енглеској су Зидови Смрти, егзибиција која је готово изумрла 80-их , али се неколико повратило у задњих пар година.
Овај је у власништву породице Фокс (отац Кен, синови Лук и Алекс), последњи сам гледао 1988 ! У међувремену госпођа Фокс ми је понудила вожњу на Зиду, на гувернали, ни мање ни више, рекох „не“, на моју жалост (од тада сам научио лекцију :само кажеш да и дишеш дубоко J). Ово је једини Зид Смрти који има као звезде две жене возаче Kerri Cameron , која је са Фокс трупом већ седам година и Jamie Starr која вози од прошлог маја.




Не постоји ништа слично осећају када се триста кила мотора са возачем  врти хоризонтално према вашој глави, поготово када возач седне на гуверналу , и балансира читавом справом држећи се само врховима ножних прстију.
Фоксови користе три Индијана Скаута из 1926, традиционалне израде прилагођене Зиду, лаганом, и са скоро неуништивом агрегатом.




Џорџ Коен са Самијем Милером (George Cohen )('Mr. Norton', Sammy Miller) , представља вероватно један од најстаријих Нортона на свету, модел из 1902. који је покупио у Белгији, Енергете спортс мењач са две брзине и Клемент агрегат од 143 кубика, али права магија је назив на резервоару написан у раном Art Nouveau фонту, касније промењен у злогласни закривљено-вампирски лого који сви знамо и волимо.




Џорџ је возио Енергет само једном и каже да је потребно мало рада на агрегату да би радио како треба, осовина радилице је потрошена па кад је средим свима ће бити задовољство видети ову стару даму поново на друму, ко зна можда већ следеће године.











Текст преузет са сајта (All credits goes to) The Vintagent
Оригиналан текст можете погледати на Stafford-Show-2010

Нема коментара:

Постави коментар

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...